Tuesday, August 14, 2012

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua....
 
Setelah sekian lama mendiamkan diri dan blog ini sunyi sepi seperti rumah yg tidak berpenghuni,
alhamdulillah..hari ini saya diberikan kesempatan dan waktu untuk "meng-update" blog ini secara
rasminya..

Apa khabar buat semua saudara2 ku disana,sihat? Lama tidak men"share" tentang hidup dan diri ini..
lama rasanya...dalam bulan berkat dan rahmat ini iaitu bulan Ramadhan karim...perbanyakkan amalan
yg dapat memberikan pahala sebanyak yg mungkin..

Tidak lama lagi nak Raya da??

huh!! kan...da x lama kowt...sekejap jer g..pejam celik...pas uh pejam g..tercelik plak...haha..nasib celik..
kalu x celik?? mintak2 tak larh kan...

sampai sini jer dulu ye...t kite cerita pasal raya pulak...hehe
semoga bertemu kembali..insyaallah..:)

Thursday, March 10, 2011




hey guys...ad contest yang menarik nih...
meyh kite ramai2 joint this contest k..
what contest actually???

hah..that is i want to tell u about..
this contest is about the pictures......
all of u have a picture right..??
and u like to capture right??

but,for this contest..
is u cannot see to the cam..
so,dont see camera ..
hahaha..interesting right..

for more details..
or u want to participate this contest..
just go to this link keyh..

lets joint this contest..
see yaa..
n_n






ok..this is my photo..
that i want to participated it..
see..i dont see camera..
so,what about u guys..

just joint k..
so,intereting...



Monday, February 14, 2011

MAULIDUR RASUL DATANG LAGI...


Assalammualaikum W.B.T. kepada semua umat islam.
alhamdulillah..dapat kita bersua lagi pada hari ini di blog saya ini..
syukran...saya rasa,masih belum terlewat untuk saya mengucapkan
selamat menyambut MAULIDUR RASUL bagi tahun 1432 hijrah..

MAULIDUR RASUL sememangnya dinanti2kan bagi semua umat islam..
mengapa???
apa yang sebenarnya istimewa sangat sambutan ini???
bagi umat islam...sememangnya istimewa..
kerana..ini adalah hari kelahiran junjungan besar nabi kita n Rasul yg terakhir
bagi umat akhir zaman iaitu NABI MUHAMMAD S.A.W.

Rasulullah sememangnya nabi dan rasul yang terbaik diutuskan pada umat akhir zaman ini..
alhamdulillah...buktinya..lihat lah dunia pada hari ini..
umat islam berada di mana2 sahaja du dunia ini...
subhanallah..sedangkan pada zaman Rasulullah dahulu..
aktiviti dakwah dijalankan secara senyap2 dan tersembunyi..
tanpa diketahui umum..
namun, pada hari ini semuanya sudah berubah..
berubah atas kejayaan Rasulullah S.A.W.





NABI MUHAMMAD S.A.W.

kelahiran MUHAMMAD BIN ABDULLAH ini ke dunia..
sudah diramalkan oleh banyak pendeta pada waktu itu...
berdasarkan kitab yg telah diturunkan sebelum ini..
mereka meramalkan bahawasanya..
akan lahir seorang Rasul yang terakhir..

dan mereka menyakini benar atas ramalan itu..
mereka menunggu2 kelahiran Rasul Allah yang terakhir itu..
maka, tidak lama selepas itu..
lahir lah seorang insan yg dirahmati oleh Allah ke dunia ini..
iaitu pada hari isnin 12 rabiulawal bersamaan dengan 20 april tahun gajah..
dan insan yang mulia itu diberikan nama MUHAMMAD BIN ABDULLAH..
peristiwa yang sewaktu kelahiran NABI MUHAMMAD adalah.
tentera abrahah dihancurkan oleh Allah..
melalui burung2 ababil yang membawa batu2 dari neraka...
banyak lagi peristiwa yang berlaku...
subhanallah...

MUHAMMAD merupakan nabi yang terbaik diutuskan kepada umat akhir zaman ini..
dalam penyebaran islam ke merata tempat di seluruh pelusuk alam..
bukannya mudah...dan bukannya indah..
perjuangan Rasulullah ini penuh dengan duri rintangan...
dugaan yang penuh menguji kesabaran Rasulullah..
namun, Rasulullah tekad penuh kesabaran dan ketakwaan kepada Allah azzawajalla..
meyakini janji2 Allah bahawa suatu hari nanti..islam akan menempa
kejayaan yang gilang gemilang...
subhanallah..





Rasulullah telah diturunkan di muka bumi ini..
sebagai utusan terakhir kepada semua umat manusia..
tujuannya adalah untuk membimbing umat manusia ke arah yang benar
dan diredhai oleh Allah S.W.T...

oleh itu..sebagai bimbingan dan panduan hidup umat manusia di muka bumi ini..
untuk menjalani kehidupan seharian dengan penuh keberkatan dan kerahmatan...
dari sang Penciptan yang maha Esa..
AL-QURAN telah diturunkan kepada nabi MUHAMMAD S.A.W.

kesimpulan disini, hendak lah kita sentiasa mengingati dan menyanjungi junjungan
besar kita NABI MUHAMMAD S.A.W.
bagaimana hendak mengingatinya???
berselawat lah kamu ke atasnya..
sentiasa melakukan sunahnya...
sedekah al fatihah juga kepadanya.....
supaya...mudah2an kita mendapat shafaatnya di akhirat kelak...
insyaallah...
wallahuallam hisawab....

n_n


Jangan Terpedaya Dengan Tipu Muslihat Kuffar




Cinta yang selayaknya umat manusia serahkan adalah kepada Sang Pencipta manusia (Allah), kerana cintakan Allah adalah kekal abadi. Cinta manusia atau sesama makhluk akan kecewa pada suatu hari nanti.

Sesiapa yang mencintai Allah tidak akan rugi dan tidak akan kecewa kerana manusia itu akan rasa kelazatan imannya di dunia dan di akhirat sepertimana yang berlaku kepada ahli sufi (hidupnya untuk Allah di dunia dan di akhirat).

Malang bagi sesiapa yang cintakan manusia lebih dari mencintai Allah akan kecewa dan akan mengundang malapetaka kepadanya seperti berlaku penceraian antara suami dan isteri, berlaku pergaduhan, orang yang dicintai meninggal, orang yang dicintai mempunyai kekasih lain dan sebagainya. Ingatlah cinta yang selayaknya adalah Allah merupakan cinta yang pertama yang perlu diberikan oleh semua umat manusia.


Cinta yang kedua adalah cintakan Rasul, bagi sesiapa yang cintakan rasul akan memperolehi syafaat darinya di hari kemudian nanti, lambang orang yang mencintai rasul adalah seperti sentiasa berselawat kepadanya, maka Allah akan menambahkan pahalanya sebanyak 10 pahala bagi orang yang berselawat.

Cinta yang ketiga adalah kepada para alim ulama', kerana mereka adalah penerus perjuangan Rasulullah dan menggadaikan jiwa, raga, penat lelah, harta dan sebagainya kerana untuk menyebarkan syiar Islam.

Cinta yang keempat ialah cintakan ibu bapa, kerana tanpa mereka kemanalah kita semua, mereka juga banyak berkorban untuk anak yang tercinta demi memastikan anak mereka memperolehi kejayaan di hari kelak nanti.

Cinta yang kelima adalah cintakan isteri dan anak-anak, kerana isteri atau suami dan anak-anak yang soleh dan solehah adalah penghibur dan menceriakan suasana kehidupan seseorang.

Cinta yang telah disenaraikan di atas ini, adalah cinta yang selayaknya untuk diberikan, kerana ini semua merupakan tanggungjawab kita semua, jika ini dapat ditegakkan maka seseorang itu tidak akan terlari dari landasan yang dituntut dalam Islam.

Masalah pada masa sekarang ini, ialah ramai umat Islam yang menyambut kekasihnya dengan cara yang tidak dibenarkan oleh syariat Islam. Contohnya dapat dilihat pada tarikh 14 Febuari setiap tahun ramai umat Islam menyambut hari kekasih (Valentine Day).

Ramai ulama' Islam mengeluarkan fatwa mengenai sambutan hari kekasih ini seperti Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, hukum itu boleh jatuh kepada mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa :

“Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.

Beliau berkata, perbuatan meraikan hari berkenaan juga akan menjadi lebih bercanggah dengan ajaran Islam terutamanya apabila ia dikaitkan sebagai usaha untuk memperingati kematian seorang paderi yang dibunuh seperti mengikut sejarah purba Rom.

Kita umat Islam tidak perlukan budaya atau amalan seperti ini yang jelas bertentangan dengan agama kita. Lagipun ajaran Islam sudah lengkap, sempurna dan diyakini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas sikap umat Islam di negara ini khususnya muda-mudi yang masih cenderung untuk meraikan Hari Memperingati Kekasih setiap kali muncul 14 Februari biarpun telah banyak penerangan disampaikan oleh para ulama.

Mengikut sejarah mitos, sambutan berkenaan diasaskan oleh masyarakat Rom yang beragama Kristian sebagai memperingati peristiwa seorang paderi yang dihukum bunuh oleh pemerintah Rom, Claudius II. Saint Valentine dihukum bunuh kerana mengahwinkan salah seorang askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah untuk menjadi tentera.”

Kesimpulan dari fatwa Mufti Perak ini ialah, sesiapa yang menyambut hari kekasih ini adalah haram dan murtad kerana mereka mengikuti jejak langkah agama lain dalam menyambut upacara keagamaannya.

Nama sambutan hari kekasih ialah Valentine yang bersempena nama paderi yang dibunuh oleh pemerintah Rom ketika itu, kerana beliau mengahwinkan seorang tentera Rom. Sambutan hari kekasih ini juga disambut oleh penganut-penganut kristian dan ini adalah salah satu sambutan keagamaan mereka.

Haram kepada umat Islam menyambut hari kekasih ini dan sesiapa yang menyambutnya dikhuatiri murtad dari agama Islam.

Sebenarnya sambutan hari kekasih ini juga bercanggah dengan ajaran Islam, kerana Islam batasannya dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Ramai muda-mudi Islam yang ternanti-nanti untuk merayakan hari kekasih ini dengan berbagai perbuatan yang diharamkan oleh Islam.

Allah swt berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat.’’ (al-Isra: 32).

Dari ayat Al-Quran di atas, jelas bahawa Islam melarang umatnya menghampiri zina, kerana zina itu adalah haram dan merosakkan hati umat Islam. Kesan dari pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan berlakunya kes-kes pembuangan anak, pengguguran, anak luar nikah makin bertambah dan sebagainya. Ini juga memalukan keluarga dan pasangan yang melakukan kerana perbuatan maksiat atau zina ini sangat di hina oleh masyarakat dan Islam.

Marilah kembali kepada cinta yang hakiki iaitu cinta ilahi, kerana cinta ilahi inilah sebenar-benar cinta, apabila seseorang itu mencintai Allah, maka ia akan memperolehi segala kenikmatan dunia dengan berkat cintanya kepada Allah.

Sambutlah kekasih kita dengan cara yang dikehendaki oleh Islam iaitu melalui saluran perkahwinan yang sah. Sambutlah ulang tahun perkahwinan dengan majlis yang diredhoi Allah, seperti mengadakan majlis doa selamat, bermesra dengan pasangan dan sebagainya yang dihalalkan oleh Islam.


Sunday, February 6, 2011

pulang...pulang..pulang...


selamat pulang ke uitm segamat

bertolak dari benut pada jam 11.30 pagi..
dan tibe d pontian jam 12.00 tgh..
dari pontian ke larkin jb, jam 12.35 tgh..
dan tibe d larkin pada jam 1.45 ptg..

bape jam smueye???
hahah..jauh bukan?
itu larh kebiasaan saya sekarang sejak bergelar mahasiswa uitm johor..
setiap kali pulang...mesti melalui tiga perhentian..
dan sentiasa bertukar dari satu bas ke satu bas yang lain..
hurm...perjalanan hari ini amat meletihkan..

terlewat sikit tadi..
tiket dari larkin ke segamat jam 2.00 ptg..
tpi tibe d larkin jam 1.45 ptg..
naseb baik smpat lagi..walaupun agak lewat juga sebenarye..
saya menaiki bus cepat ekspres berwarna kuning..
bersama kwan2 saya yg telah menunggu di situ..

bertolak dari larkin pada jam 2.15 ptg..
sepanjang perjalanan itu..saya hanya mampu tido..
hahahah...ngantuk..x ckup tido smalamye..
setibanya d segamat pada jam 5.00 ptg..
saya melihat banyak kesan banjir pada 2,3 hari yg lepas..

turunye dari bus...saya pergi menyantap dgan kawan2..
lapar..coz x makan g dari pagi..
pas uh..pada jam 6.15 ptg..
bertolak dari terminal ke uitm dgan menaiki bus uitm..
dgar kate masih ad jalan yg x leyh dilalui..
dalam aty berkata"ingat da pulih smue"

so,dalam perjalanan ke uitm..
dilihat masih bnyak lagi rumah yg ditenggelami air..
dan pown masih digenangi air..
subhanallah!! cm nih rupe banjir kat segamat..
kesian pada mangsa banjir..






untuk melihat gambar selebihnya..



begitu larh ceritanya...
setelah merentasi banjir n melihat penduduk di sekitarnya..
sibuk dgan mengemas rumah masing2..

akhirnya, tiba larh d uitm segamat..
so,berdoa larh kepada Allah s.w.t.
agar semuaye baik2 sahaja..
n kita lupe kan pasal banjir uh..
n teruskan perjuangan kite d uitm nih..

selamat berjaya semua!!
n_n


Wednesday, February 2, 2011

RAYA LAGI!!!


GONG XI FA CHAI
gong xi...gong xi..
happy new year to all tiong hua race..
this year come again like usual..
time to happy..
eating together..
drink together..
and absolutely celebrate together
with family..

im also happy
with this celebration..
as a citizen of malaysia..
who have many races in one country..
also many cultural..
so proud with that..
coz i can live here
without any prejudice..

so, we can celebrate any celebration in here..
without prevention..
and this year..2011..
chinese new come again..
cheer up all..




in this year..on 2011..
is a year of white rabbit in chinese calendar..
in chinese calendar..they have cycle of year that each year have itself zodiak..
like in masehi calendar..
but..little bit different..

so,many sourvenier..
gift..accesseries on this year..
are influenced by white rabbit..

anyway, i hope this year..
more happiness in tiong hua race..
cheer up everyone..






hah...like usual..
every year..
never lefted this tradition and cultural..
i love to see it..


what else if not dragon dance!!
its so much popular in tiong hua race..
it is played by a few people..
n a few tradition musician..
it is awesome performance from them..

by the way...
to all chinese...
i want ang pow n orange!!!
hahaha...just kidding..
happy new year to all of you..
have a nice celebration for tomorrow..
happy together..

gong xi....gong xi...gong xi...
n_n


Tuesday, February 1, 2011

I Want to Share This Video..




THIS SONG IS FROM SAMY YUSOF
TITLE: YOU CAME TO ME

JUST FEEL THIS SONG..
UNDERSTAND WHAT THIS SONG MEAN ACTUALLY..

ENJOY IT..

n_n

The Poem about Friend

A FRIEND LIKE YOU
By: Natasha

Everyone should have
a friend like you
You are so much fun to be with
And you are such a good person

You crack me up with laughter
And touch my heart with your kindness
You have a wonderful ability
To know when to offer advice
And when to sit in quiet support
Time after time

You've come to my rescue
And brightend so many
Of my routine days
And time after time
I've realized how fortunate
I am that my life includes you

I really do believe that
Everybody should have a friend like you
But so far it looks like
You are one of a kind!

Sunday, January 30, 2011

FIKIRKAN ANDA BOLEYH!

Motivasi Untuk Berjaya



1. Fikirkan Boleh :

Tidak Ada Yang Mustahil Sebelum Dicuba . Kenapa perlu mengalah sebelum mencuba? Kalau orang lain boleh melakukan, kenapa anda tidak? Inilah cogankata yang perlu kita sematkan dalam minda dan hati kita. Dengan berpegang kepada cogankata ini, tiada apa yang mustahil dalam hidup anda.

2. Anda bukan gagal, cuma belum berjaya:
Jangan cepat melabelkan diri sendiri sebagai seorang yang `GAGAL'. Kesannya amat buruk sekali. Anda bukan gagal, tetapi belum berjaya. Mungkin anda hanya perlukan selangkah lagi untuk berjaya, jadi kenapa berhenti sekarang?

3. Berdikari :
Jangan Terlalu Bergantung Kepada Orang Lain. Semua manusia dalam dunia ini mempunyai kelebihan yang tersendiri. Anda juga tidak terkecuali. Apa yang anda perlu lakukan ialah mengenali potensi diri dan menggilapnya. Anda boleh melakukannya sendiri tanpa bergantung kepada orang lain. Anda ada kekuatan yang tidak dimiliki oleh orang lain.

4. Berfikir Secara Kreatif :
Dengan berkreatif, anda akan melihat `cahaya-cahaya' baru yang boleh menerangi `kegelapan' selama ini. Kadangkala perkara itu bukanlah sukar pun, tetapi oleh kerana anda menyempitkan pemikiran, akhirnya anda rasa terhimpit dan hilang motivasi. Oleh itu, belajarlah untuk berkreatif.

5. Bersikap Positif dan Optmitis:
Langit tidak akan selamanya mendung, alam tidak akan selamanya malam. Pasti suatu ketika fajar akan menyinsing datang menebarkan sinarnya. Jangan berputus asa dengan rahmat Tuhan. Berbaik sangka denganNya dan berusahalah sehingga berjaya.

6. Berilah sedikit masa untuk berjaya :
Ia seperti anda bercucuk tanam. Jika hari ini anda menyemai pokok durian, mungkin lima, tujuh tahun nanti barulah anda mendapatkan hasilnya. Begitu juga dalam karier dan kerjaya. Anda perlukan masa untuk mendaki tangga kejayaan.

7. Rujuk matlamat hidup :
Adakah anda di atas landasannya? Jika ya, jangan gundah gulana. Anda tidak akan tersesat selagi di atas landasan yang betul. Teruskan dengan jadual perancangan anda dan tingkatkan usaha lagi.

8. Pertingkatkan Ilmu dan Kemahiran :
Mungkin bukan kerana anda tidak boleh berjaya, tetapi ada beberapa `kelengkapan' yang masih belum dimiliki. Ia adalah ilmu dan kemahiran. Anda boleh mendapatkannya melalui pendidikan formal atau tidak formal. Tetapi ada satu sistem pendidikan yang mempunyai kesan yang sangat hebat, iaitu pengalaman. Belajarlah daripadanya.

9. Fahami fitrah alam :
Kejayaan bukan sesuatu yang mudah. Jika anda hendak menjadi seorang yang tewas, ianya sangat mudah. Jika hendak mendapatkan wang, anda perlu bekerja. Tetapi jika hendak kehilangan wang, anda boleh mencampakkannya ke mana-mana. Mudah bukan? Itulah hukum alam; kejayaan bukan sesuatu yang mudah. Jangan rasa lemah dan longlai semata-mata kerana ianya sukar. Mungkin itu adalah petanda kejayaan yang semakin hampir.

10. Tuhan akan bersama dengan kebenaran :
Buatlah sesuatu berasaskan kebenaran, pasti Tuhan akan bersama dengan anda. Jika Tuhan Yang Sangat Berkuasa itu turut bersama, apakah lagi yang anda inginkan?

banjir..banjir..banjir... PLEASE ALERT!

musim hujan yg berterusan..

setelah beberapa hari hujan turun tanpe henti..
klu berhenti pown kejap jer..
akhirye..bnyak berita mnunjukkan kwasan2 yg telah ditenggelami air..

tidak terkecuali juge segamat!

hari uh..mase saye dalam perjalanan pulang ke kmpung..
dapat dilihat rumah2 di sekitar kwasan segamat ditenggelami air..
ad yg siap nek bot segala..
tpi uitm ok jer..

namun tidak berapa lame lepas uh..
ary nih larh..
dapat berita dari kawan2 yg uitm telah pown telah ditenggelami air..

owh sedihye..tempat study ku..
nmun,yg lebih sedih..mereka2 yg belum lagi pulang ke rumah masing2..
terkandas di situ..x smpat nak melangkahkan kaki tuk pulang ke rumah..

pe pown..berhati2..nih musim hujan n banjir..

NASIHAT SAYA DI MUSIM CUTI SEKOLAH NIH KEPADA SESIAPA YG MENGHADAPI BANJIR.

hah! dengar sini semue..especially kanak2..
jgan nak suke sgat larh kan mase musim banjir nih..
saye tahu larh musim cuti skola..

1. jgan nak suke sgat bila hujan uh..
ingat...t leyh demam..thu x,yg hujan skunk nih mengandungi chemical substance?
ape! x thu?? pndai2 korunk larh nak cari tahu cmne pown..
kan korunk belajar sains..
hHhahah,,

2. jgan nak suke sgat bila da banjir uh..
pe! suke aty korunk larh..
hah..t klu korunk da hanyut..jgan nak tye nape lak larh kan..
dgar nasihat nih..degil tol larh dak2 skunk nih..ishhh..
bahaya main air nih..kite leyh hanyut dibawa arus taw..
kang..tibe2 da jumpe hanyut kat sungai uh..spe nak jwab??
korunk larh jwab sendiri..
kan korunk bijak2 belaka..

3. cm nih larh..nak senang citer larh kan..jauhkan diri kamu smue dari air banjir uh.
korunk tahu x..air uh dtg dari mane?
pe! x thu? dari langit langit larh..Allah yg turunkan..uh pown x thu..
air uh..memenuhi segenap ruang..
sungai..parit..longkang..n sebagaiye larh..
korunk tahu larh kan cmne sikap rakyat malaysia nih...
dieorg suke buang sampah merata2..ke dalam sungai,,longkang, parit,kat tepi2 jalan
jer..hah..pas uh air pown nek..hanyut kan smue bnde2 uh bersama2 nye..
hah! pas uh korunk smue men air uh..
KOTOR!!! taw..air uh bawa penyakit..
klu nak kene penyakit..men larh..x halang pown..

4. hah nih g satu...kepada ibu2 n ayah smue..perhatikan gerak geri anak2..
saye minta tlong sgat larh..tlong perhatikan gerak geri anak2 ye pak cik2
n mak cik2...musim banjir nih..bukan2 suke2 ye...

5. dan pesanan terakhir saye..buat larh pe yg patut mase musim banjir nih..
pastikan bekalan makanan uh mencukupi ye..

kesimpulannya, korunk nih budak2..jgan nakal2 sgat pada musim banjir nih..
wat larh perkara yg berfaedah..kerja sekola yg cikgu bagi uh..buat!! jgan nak
wat pekasam lak! kan korunk nak berJAYA!!
dan kepada semua..berdoa larh kite kepada Allah..minta petunjuk..
agar kite leyh kuar dari masalah ini..n agar semueye baik2 sahaja serta sihat sejahtera..
itu saje pesanan saye..
adios!!

n_n

~Ku Ingin Kongsi Kan Sedikit Ilmu~



Asal Mula Alam Semesta - Keajaiban Ilmiah Al Qur'an: Sebuah bintang terbentuk dari gumpalan gas dan asap (nebula), yang merupakan peninggalan dari 'asap' yang menjadi asal kejadian alam semesta. (The Space Atlas, Heather dan Henbest, hal. 50) Nebula Laguna adalah sebuah gumpalan gas dan asap yang berdiameter sekitar 60 tahun cahaya. Ia dipendarkan oleh radiasi ultraviolet dari bintang panas yang baru saja terbentuk di dalam gumpalan tersebut. (Horizons, Exploring the Universe, Seeds, dari Association of Universities for Research in Astronomy, Inc.)
Ilmu pengetahuan moderen, ilmu astronomi, baik yang berdasarkan pengamatan maupun berupa teori, dengan jelas menunjukkan bahwa pada suatu saat seluruh alam semesta masih berupa 'gumpalan asap' (yaitu komposisi gas yang sangat rapat dan tak tembus pandang, The First Three Minutes, a Modern View of the Origin of the Universe, Weinberg, hal. 94-105.). Hal ini merupakan sebuah prinsip yang tak diragukan lagi menurut standar astronomi moderen. Para ilmuwan sekarang dapat melihat pembentukan bintang-bintang baru dari peninggalan 'gumpalan asap' semacam itu.

Bintang-bintang yang berkilauan yang kita lihat di malam hari, sebagaimana seluruh alam semesta, dulunya berupa materi 'asap' semacam itu. Allah telah berfirman di dalam Al Qur'an:

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ

Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap,... (Al Fushshiilat, 41: 11)

Karena bumi dan langit di atasnya (matahari, bulan, bintang, planet, galaksi dan lain-lain) terbentuk dari 'gumpalan asap' yang sama, maka dapat ditarik kesimpulan bahwa matahari dan bumi dahulu merupakan satu kesatuan. Kemudian mereka berpisah dan terbentuk dari 'asap' yang homogen ini. Allah telah berfirman:

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا

Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. (Al Anbiya, 21:30)

Dr. Alfred Kroner adalah salah satu ahli ilmu bumi terkemuka. Ia adalah Profesor geologi dan Kepala Departemen Geologi pada Institute of Geosciences, Johannes Gutenberg University, Mainz, Jerman. Ia berkata: "Jika menilik tempat asal Muhammad... Saya pikir sangat tidak mungkin jika ia bisa mengetahui sesuatu semisal asal mula alam semesta dari materi yang satu, karena para ilmuwan saja baru mengetahui hal ini dalam beberapa tahun yang lalu melalui berbagai cara yang rumit dan dengan teknologi mutakhir. Inilah kenyataannya." Ia juga berkata: "Seseorang yang tidak mengetahui apapun tentang fisika inti 14 abad yang lalu, menurut saya, tidak akan pernah bisa mengetahui, melalui pemikirannya sendiri, bahwa dulunya bumi dan langit berasal dari hal yang satu.

alhamdulillah..

syukur ke hadrat Ilahi...

hujan da mulai reda..
nih semua kebesaran Allah s.w.t.
tanpa NYA siapa larh kite di muke bumi milik-NYA ini..

alhamdulillah sekali lagi..

n_n

~*~ariefToshierou~*~

~*~ariefToshierou~*~

hujan...hujan...hujan...

hyep korunk...

ngah wat pe uh smue??

pe aktiviti korunk2 smue ary nih??
hahaha..
cm perli jer...
tpi siyes sye nak ckap..boring!!
coz,x leyh nk kuar umah..x leyh nak g mane2..hujan jer..mmnjang..
pe leyh wat...rahmat dari Allah nih yg turun..
pe pown..wat larh aktiviti yg berfaedah such as...comment kat blog saye..
hahahahaah...

enjoy your weekend!!
n_n

Saturday, January 29, 2011

da tiba!!


alhamdulillah...syukur ke hadrat ilahi..
kini saya telah selamat tiba di rumah setelah beberapa jam
menempuh perjalanan yg jauh n hujan yg x henti2..
fuhhh..

so,skunk nih..bermula larh scene baru..bagi saya...
bnyak bnde nak kene wat nih..
pe tggu g...jom larh..
hahahh..
n_n

Friday, January 28, 2011

saia maw pulang..

jam tepat menunjukkan pukul 9.30 skunk nih..

owh...alangkah excitedye rase nak blek uh..even bus pukul 12.30..
haahah..

pe pown..saye nak ucapkan kepada smue rakan2 yg pulang ke rumah pada hari ini..
hati2 di jalanan...semoga selamat tiba di rumah..
n jgan lupe doakn saye juge ye..

mak!!! tggu saye kepulangan saya...
n_n

tido...tido..tido..

da kul bape nih?? nape x masuk tido g nih??
mesti itu soalan yg akan ditanye pada kite bile kite x tido g smpai pagi..
dan jawapan pertama yg keluar dari ku adalah "saya ad keje nih..bnyak
bnde x siap g nih"...hahha..
x pe2...yg penting skunk nih...ku nak masuk tido..badan pown da sakit2 nih..
mata da kuyu..so,tido larh!!
sok nak jalan jauh..penat..tpi terpakse juge larh tido lewat saye malam nih..

good nytez guys...
n_n

widget index

widget index

ManggaOnline - Publisher Dashboard

ManggaOnline - Publisher Dashboard

feel this lyrics...

Two Is Better Than One Lyrics

[ft. Taylor Swift]
I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought
"Hey, you know, this could be something"
'Cause everything you do and words you say
You know that it all takes my breath away
And now I'm left with nothing

So maybe it's true
That I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking two is better than one

I remember every look upon your face
The way you roll your eyes
The way you taste
You make it hard for breathing
'Cause when I close my eyes and drift away
I think of you and everything's okay
I'm finally now believing

That maybe it's true
That I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking two is better than one


I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought, "Hey,"

Maybe it's true
That I can't live without you
Maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking
I can't live without you
'Cause, baby, two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
But I'll figure it out
When all is said and done
Two is better than one
Two is better than one

balek..balek...balek...

sudah tiba maseye smue pulang ke kmpung bagi menyambut thun baru cina..
saye pown x terkecuali...tpi saye x merayakanye..saya pulang ke kmpung kerana cuti mid sem..
yang sedihye..saye kat bilik sorunk2 wat mase nih...smue org da blek..rmai yg da blek..
saye sok larh nmpakye baru blek..
hurmmm...x kisah larh..yg penting balek..
kepada rakan2...enjoy ur holiday!!
n_n

new blog!!

blogger...blogger..n blogger...
semakin hari semakin menjadi kegilaan rmai..
x kira tua mude...x kira laki perempuan..
smueye obses with the blogger...
accept me..hahahah...pelbagai jenis blog dibuat..
ad tuk personal..ad tuk bisnes..ad juga tuk organisasi n mcm2 lagi..
anyway...happy ur guys blog..n dont forget to share2 with me...
adios..!!
n_n
Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua....
 
Setelah sekian lama mendiamkan diri dan blog ini sunyi sepi seperti rumah yg tidak berpenghuni,
alhamdulillah..hari ini saya diberikan kesempatan dan waktu untuk "meng-update" blog ini secara
rasminya..

Apa khabar buat semua saudara2 ku disana,sihat? Lama tidak men"share" tentang hidup dan diri ini..
lama rasanya...dalam bulan berkat dan rahmat ini iaitu bulan Ramadhan karim...perbanyakkan amalan
yg dapat memberikan pahala sebanyak yg mungkin..

Tidak lama lagi nak Raya da??

huh!! kan...da x lama kowt...sekejap jer g..pejam celik...pas uh pejam g..tercelik plak...haha..nasib celik..
kalu x celik?? mintak2 tak larh kan...

sampai sini jer dulu ye...t kite cerita pasal raya pulak...hehe
semoga bertemu kembali..insyaallah..:)




hey guys...ad contest yang menarik nih...
meyh kite ramai2 joint this contest k..
what contest actually???

hah..that is i want to tell u about..
this contest is about the pictures......
all of u have a picture right..??
and u like to capture right??

but,for this contest..
is u cannot see to the cam..
so,dont see camera ..
hahaha..interesting right..

for more details..
or u want to participate this contest..
just go to this link keyh..

lets joint this contest..
see yaa..
n_n






ok..this is my photo..
that i want to participated it..
see..i dont see camera..
so,what about u guys..

just joint k..
so,intereting...



MAULIDUR RASUL DATANG LAGI...


Assalammualaikum W.B.T. kepada semua umat islam.
alhamdulillah..dapat kita bersua lagi pada hari ini di blog saya ini..
syukran...saya rasa,masih belum terlewat untuk saya mengucapkan
selamat menyambut MAULIDUR RASUL bagi tahun 1432 hijrah..

MAULIDUR RASUL sememangnya dinanti2kan bagi semua umat islam..
mengapa???
apa yang sebenarnya istimewa sangat sambutan ini???
bagi umat islam...sememangnya istimewa..
kerana..ini adalah hari kelahiran junjungan besar nabi kita n Rasul yg terakhir
bagi umat akhir zaman iaitu NABI MUHAMMAD S.A.W.

Rasulullah sememangnya nabi dan rasul yang terbaik diutuskan pada umat akhir zaman ini..
alhamdulillah...buktinya..lihat lah dunia pada hari ini..
umat islam berada di mana2 sahaja du dunia ini...
subhanallah..sedangkan pada zaman Rasulullah dahulu..
aktiviti dakwah dijalankan secara senyap2 dan tersembunyi..
tanpa diketahui umum..
namun, pada hari ini semuanya sudah berubah..
berubah atas kejayaan Rasulullah S.A.W.





NABI MUHAMMAD S.A.W.

kelahiran MUHAMMAD BIN ABDULLAH ini ke dunia..
sudah diramalkan oleh banyak pendeta pada waktu itu...
berdasarkan kitab yg telah diturunkan sebelum ini..
mereka meramalkan bahawasanya..
akan lahir seorang Rasul yang terakhir..

dan mereka menyakini benar atas ramalan itu..
mereka menunggu2 kelahiran Rasul Allah yang terakhir itu..
maka, tidak lama selepas itu..
lahir lah seorang insan yg dirahmati oleh Allah ke dunia ini..
iaitu pada hari isnin 12 rabiulawal bersamaan dengan 20 april tahun gajah..
dan insan yang mulia itu diberikan nama MUHAMMAD BIN ABDULLAH..
peristiwa yang sewaktu kelahiran NABI MUHAMMAD adalah.
tentera abrahah dihancurkan oleh Allah..
melalui burung2 ababil yang membawa batu2 dari neraka...
banyak lagi peristiwa yang berlaku...
subhanallah...

MUHAMMAD merupakan nabi yang terbaik diutuskan kepada umat akhir zaman ini..
dalam penyebaran islam ke merata tempat di seluruh pelusuk alam..
bukannya mudah...dan bukannya indah..
perjuangan Rasulullah ini penuh dengan duri rintangan...
dugaan yang penuh menguji kesabaran Rasulullah..
namun, Rasulullah tekad penuh kesabaran dan ketakwaan kepada Allah azzawajalla..
meyakini janji2 Allah bahawa suatu hari nanti..islam akan menempa
kejayaan yang gilang gemilang...
subhanallah..





Rasulullah telah diturunkan di muka bumi ini..
sebagai utusan terakhir kepada semua umat manusia..
tujuannya adalah untuk membimbing umat manusia ke arah yang benar
dan diredhai oleh Allah S.W.T...

oleh itu..sebagai bimbingan dan panduan hidup umat manusia di muka bumi ini..
untuk menjalani kehidupan seharian dengan penuh keberkatan dan kerahmatan...
dari sang Penciptan yang maha Esa..
AL-QURAN telah diturunkan kepada nabi MUHAMMAD S.A.W.

kesimpulan disini, hendak lah kita sentiasa mengingati dan menyanjungi junjungan
besar kita NABI MUHAMMAD S.A.W.
bagaimana hendak mengingatinya???
berselawat lah kamu ke atasnya..
sentiasa melakukan sunahnya...
sedekah al fatihah juga kepadanya.....
supaya...mudah2an kita mendapat shafaatnya di akhirat kelak...
insyaallah...
wallahuallam hisawab....

n_n


Jangan Terpedaya Dengan Tipu Muslihat Kuffar




Cinta yang selayaknya umat manusia serahkan adalah kepada Sang Pencipta manusia (Allah), kerana cintakan Allah adalah kekal abadi. Cinta manusia atau sesama makhluk akan kecewa pada suatu hari nanti.

Sesiapa yang mencintai Allah tidak akan rugi dan tidak akan kecewa kerana manusia itu akan rasa kelazatan imannya di dunia dan di akhirat sepertimana yang berlaku kepada ahli sufi (hidupnya untuk Allah di dunia dan di akhirat).

Malang bagi sesiapa yang cintakan manusia lebih dari mencintai Allah akan kecewa dan akan mengundang malapetaka kepadanya seperti berlaku penceraian antara suami dan isteri, berlaku pergaduhan, orang yang dicintai meninggal, orang yang dicintai mempunyai kekasih lain dan sebagainya. Ingatlah cinta yang selayaknya adalah Allah merupakan cinta yang pertama yang perlu diberikan oleh semua umat manusia.


Cinta yang kedua adalah cintakan Rasul, bagi sesiapa yang cintakan rasul akan memperolehi syafaat darinya di hari kemudian nanti, lambang orang yang mencintai rasul adalah seperti sentiasa berselawat kepadanya, maka Allah akan menambahkan pahalanya sebanyak 10 pahala bagi orang yang berselawat.

Cinta yang ketiga adalah kepada para alim ulama', kerana mereka adalah penerus perjuangan Rasulullah dan menggadaikan jiwa, raga, penat lelah, harta dan sebagainya kerana untuk menyebarkan syiar Islam.

Cinta yang keempat ialah cintakan ibu bapa, kerana tanpa mereka kemanalah kita semua, mereka juga banyak berkorban untuk anak yang tercinta demi memastikan anak mereka memperolehi kejayaan di hari kelak nanti.

Cinta yang kelima adalah cintakan isteri dan anak-anak, kerana isteri atau suami dan anak-anak yang soleh dan solehah adalah penghibur dan menceriakan suasana kehidupan seseorang.

Cinta yang telah disenaraikan di atas ini, adalah cinta yang selayaknya untuk diberikan, kerana ini semua merupakan tanggungjawab kita semua, jika ini dapat ditegakkan maka seseorang itu tidak akan terlari dari landasan yang dituntut dalam Islam.

Masalah pada masa sekarang ini, ialah ramai umat Islam yang menyambut kekasihnya dengan cara yang tidak dibenarkan oleh syariat Islam. Contohnya dapat dilihat pada tarikh 14 Febuari setiap tahun ramai umat Islam menyambut hari kekasih (Valentine Day).

Ramai ulama' Islam mengeluarkan fatwa mengenai sambutan hari kekasih ini seperti Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, hukum itu boleh jatuh kepada mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa :

“Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.

Beliau berkata, perbuatan meraikan hari berkenaan juga akan menjadi lebih bercanggah dengan ajaran Islam terutamanya apabila ia dikaitkan sebagai usaha untuk memperingati kematian seorang paderi yang dibunuh seperti mengikut sejarah purba Rom.

Kita umat Islam tidak perlukan budaya atau amalan seperti ini yang jelas bertentangan dengan agama kita. Lagipun ajaran Islam sudah lengkap, sempurna dan diyakini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas sikap umat Islam di negara ini khususnya muda-mudi yang masih cenderung untuk meraikan Hari Memperingati Kekasih setiap kali muncul 14 Februari biarpun telah banyak penerangan disampaikan oleh para ulama.

Mengikut sejarah mitos, sambutan berkenaan diasaskan oleh masyarakat Rom yang beragama Kristian sebagai memperingati peristiwa seorang paderi yang dihukum bunuh oleh pemerintah Rom, Claudius II. Saint Valentine dihukum bunuh kerana mengahwinkan salah seorang askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah untuk menjadi tentera.”

Kesimpulan dari fatwa Mufti Perak ini ialah, sesiapa yang menyambut hari kekasih ini adalah haram dan murtad kerana mereka mengikuti jejak langkah agama lain dalam menyambut upacara keagamaannya.

Nama sambutan hari kekasih ialah Valentine yang bersempena nama paderi yang dibunuh oleh pemerintah Rom ketika itu, kerana beliau mengahwinkan seorang tentera Rom. Sambutan hari kekasih ini juga disambut oleh penganut-penganut kristian dan ini adalah salah satu sambutan keagamaan mereka.

Haram kepada umat Islam menyambut hari kekasih ini dan sesiapa yang menyambutnya dikhuatiri murtad dari agama Islam.

Sebenarnya sambutan hari kekasih ini juga bercanggah dengan ajaran Islam, kerana Islam batasannya dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Ramai muda-mudi Islam yang ternanti-nanti untuk merayakan hari kekasih ini dengan berbagai perbuatan yang diharamkan oleh Islam.

Allah swt berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat.’’ (al-Isra: 32).

Dari ayat Al-Quran di atas, jelas bahawa Islam melarang umatnya menghampiri zina, kerana zina itu adalah haram dan merosakkan hati umat Islam. Kesan dari pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan berlakunya kes-kes pembuangan anak, pengguguran, anak luar nikah makin bertambah dan sebagainya. Ini juga memalukan keluarga dan pasangan yang melakukan kerana perbuatan maksiat atau zina ini sangat di hina oleh masyarakat dan Islam.

Marilah kembali kepada cinta yang hakiki iaitu cinta ilahi, kerana cinta ilahi inilah sebenar-benar cinta, apabila seseorang itu mencintai Allah, maka ia akan memperolehi segala kenikmatan dunia dengan berkat cintanya kepada Allah.

Sambutlah kekasih kita dengan cara yang dikehendaki oleh Islam iaitu melalui saluran perkahwinan yang sah. Sambutlah ulang tahun perkahwinan dengan majlis yang diredhoi Allah, seperti mengadakan majlis doa selamat, bermesra dengan pasangan dan sebagainya yang dihalalkan oleh Islam.


pulang...pulang..pulang...


selamat pulang ke uitm segamat

bertolak dari benut pada jam 11.30 pagi..
dan tibe d pontian jam 12.00 tgh..
dari pontian ke larkin jb, jam 12.35 tgh..
dan tibe d larkin pada jam 1.45 ptg..

bape jam smueye???
hahah..jauh bukan?
itu larh kebiasaan saya sekarang sejak bergelar mahasiswa uitm johor..
setiap kali pulang...mesti melalui tiga perhentian..
dan sentiasa bertukar dari satu bas ke satu bas yang lain..
hurm...perjalanan hari ini amat meletihkan..

terlewat sikit tadi..
tiket dari larkin ke segamat jam 2.00 ptg..
tpi tibe d larkin jam 1.45 ptg..
naseb baik smpat lagi..walaupun agak lewat juga sebenarye..
saya menaiki bus cepat ekspres berwarna kuning..
bersama kwan2 saya yg telah menunggu di situ..

bertolak dari larkin pada jam 2.15 ptg..
sepanjang perjalanan itu..saya hanya mampu tido..
hahahah...ngantuk..x ckup tido smalamye..
setibanya d segamat pada jam 5.00 ptg..
saya melihat banyak kesan banjir pada 2,3 hari yg lepas..

turunye dari bus...saya pergi menyantap dgan kawan2..
lapar..coz x makan g dari pagi..
pas uh..pada jam 6.15 ptg..
bertolak dari terminal ke uitm dgan menaiki bus uitm..
dgar kate masih ad jalan yg x leyh dilalui..
dalam aty berkata"ingat da pulih smue"

so,dalam perjalanan ke uitm..
dilihat masih bnyak lagi rumah yg ditenggelami air..
dan pown masih digenangi air..
subhanallah!! cm nih rupe banjir kat segamat..
kesian pada mangsa banjir..






untuk melihat gambar selebihnya..



begitu larh ceritanya...
setelah merentasi banjir n melihat penduduk di sekitarnya..
sibuk dgan mengemas rumah masing2..

akhirnya, tiba larh d uitm segamat..
so,berdoa larh kepada Allah s.w.t.
agar semuaye baik2 sahaja..
n kita lupe kan pasal banjir uh..
n teruskan perjuangan kite d uitm nih..

selamat berjaya semua!!
n_n


RAYA LAGI!!!


GONG XI FA CHAI
gong xi...gong xi..
happy new year to all tiong hua race..
this year come again like usual..
time to happy..
eating together..
drink together..
and absolutely celebrate together
with family..

im also happy
with this celebration..
as a citizen of malaysia..
who have many races in one country..
also many cultural..
so proud with that..
coz i can live here
without any prejudice..

so, we can celebrate any celebration in here..
without prevention..
and this year..2011..
chinese new come again..
cheer up all..




in this year..on 2011..
is a year of white rabbit in chinese calendar..
in chinese calendar..they have cycle of year that each year have itself zodiak..
like in masehi calendar..
but..little bit different..

so,many sourvenier..
gift..accesseries on this year..
are influenced by white rabbit..

anyway, i hope this year..
more happiness in tiong hua race..
cheer up everyone..






hah...like usual..
every year..
never lefted this tradition and cultural..
i love to see it..


what else if not dragon dance!!
its so much popular in tiong hua race..
it is played by a few people..
n a few tradition musician..
it is awesome performance from them..

by the way...
to all chinese...
i want ang pow n orange!!!
hahaha...just kidding..
happy new year to all of you..
have a nice celebration for tomorrow..
happy together..

gong xi....gong xi...gong xi...
n_n


I Want to Share This Video..




THIS SONG IS FROM SAMY YUSOF
TITLE: YOU CAME TO ME

JUST FEEL THIS SONG..
UNDERSTAND WHAT THIS SONG MEAN ACTUALLY..

ENJOY IT..

n_n

The Poem about Friend

A FRIEND LIKE YOU
By: Natasha

Everyone should have
a friend like you
You are so much fun to be with
And you are such a good person

You crack me up with laughter
And touch my heart with your kindness
You have a wonderful ability
To know when to offer advice
And when to sit in quiet support
Time after time

You've come to my rescue
And brightend so many
Of my routine days
And time after time
I've realized how fortunate
I am that my life includes you

I really do believe that
Everybody should have a friend like you
But so far it looks like
You are one of a kind!

FIKIRKAN ANDA BOLEYH!

Motivasi Untuk Berjaya



1. Fikirkan Boleh :

Tidak Ada Yang Mustahil Sebelum Dicuba . Kenapa perlu mengalah sebelum mencuba? Kalau orang lain boleh melakukan, kenapa anda tidak? Inilah cogankata yang perlu kita sematkan dalam minda dan hati kita. Dengan berpegang kepada cogankata ini, tiada apa yang mustahil dalam hidup anda.

2. Anda bukan gagal, cuma belum berjaya:
Jangan cepat melabelkan diri sendiri sebagai seorang yang `GAGAL'. Kesannya amat buruk sekali. Anda bukan gagal, tetapi belum berjaya. Mungkin anda hanya perlukan selangkah lagi untuk berjaya, jadi kenapa berhenti sekarang?

3. Berdikari :
Jangan Terlalu Bergantung Kepada Orang Lain. Semua manusia dalam dunia ini mempunyai kelebihan yang tersendiri. Anda juga tidak terkecuali. Apa yang anda perlu lakukan ialah mengenali potensi diri dan menggilapnya. Anda boleh melakukannya sendiri tanpa bergantung kepada orang lain. Anda ada kekuatan yang tidak dimiliki oleh orang lain.

4. Berfikir Secara Kreatif :
Dengan berkreatif, anda akan melihat `cahaya-cahaya' baru yang boleh menerangi `kegelapan' selama ini. Kadangkala perkara itu bukanlah sukar pun, tetapi oleh kerana anda menyempitkan pemikiran, akhirnya anda rasa terhimpit dan hilang motivasi. Oleh itu, belajarlah untuk berkreatif.

5. Bersikap Positif dan Optmitis:
Langit tidak akan selamanya mendung, alam tidak akan selamanya malam. Pasti suatu ketika fajar akan menyinsing datang menebarkan sinarnya. Jangan berputus asa dengan rahmat Tuhan. Berbaik sangka denganNya dan berusahalah sehingga berjaya.

6. Berilah sedikit masa untuk berjaya :
Ia seperti anda bercucuk tanam. Jika hari ini anda menyemai pokok durian, mungkin lima, tujuh tahun nanti barulah anda mendapatkan hasilnya. Begitu juga dalam karier dan kerjaya. Anda perlukan masa untuk mendaki tangga kejayaan.

7. Rujuk matlamat hidup :
Adakah anda di atas landasannya? Jika ya, jangan gundah gulana. Anda tidak akan tersesat selagi di atas landasan yang betul. Teruskan dengan jadual perancangan anda dan tingkatkan usaha lagi.

8. Pertingkatkan Ilmu dan Kemahiran :
Mungkin bukan kerana anda tidak boleh berjaya, tetapi ada beberapa `kelengkapan' yang masih belum dimiliki. Ia adalah ilmu dan kemahiran. Anda boleh mendapatkannya melalui pendidikan formal atau tidak formal. Tetapi ada satu sistem pendidikan yang mempunyai kesan yang sangat hebat, iaitu pengalaman. Belajarlah daripadanya.

9. Fahami fitrah alam :
Kejayaan bukan sesuatu yang mudah. Jika anda hendak menjadi seorang yang tewas, ianya sangat mudah. Jika hendak mendapatkan wang, anda perlu bekerja. Tetapi jika hendak kehilangan wang, anda boleh mencampakkannya ke mana-mana. Mudah bukan? Itulah hukum alam; kejayaan bukan sesuatu yang mudah. Jangan rasa lemah dan longlai semata-mata kerana ianya sukar. Mungkin itu adalah petanda kejayaan yang semakin hampir.

10. Tuhan akan bersama dengan kebenaran :
Buatlah sesuatu berasaskan kebenaran, pasti Tuhan akan bersama dengan anda. Jika Tuhan Yang Sangat Berkuasa itu turut bersama, apakah lagi yang anda inginkan?

banjir..banjir..banjir... PLEASE ALERT!

musim hujan yg berterusan..

setelah beberapa hari hujan turun tanpe henti..
klu berhenti pown kejap jer..
akhirye..bnyak berita mnunjukkan kwasan2 yg telah ditenggelami air..

tidak terkecuali juge segamat!

hari uh..mase saye dalam perjalanan pulang ke kmpung..
dapat dilihat rumah2 di sekitar kwasan segamat ditenggelami air..
ad yg siap nek bot segala..
tpi uitm ok jer..

namun tidak berapa lame lepas uh..
ary nih larh..
dapat berita dari kawan2 yg uitm telah pown telah ditenggelami air..

owh sedihye..tempat study ku..
nmun,yg lebih sedih..mereka2 yg belum lagi pulang ke rumah masing2..
terkandas di situ..x smpat nak melangkahkan kaki tuk pulang ke rumah..

pe pown..berhati2..nih musim hujan n banjir..

NASIHAT SAYA DI MUSIM CUTI SEKOLAH NIH KEPADA SESIAPA YG MENGHADAPI BANJIR.

hah! dengar sini semue..especially kanak2..
jgan nak suke sgat larh kan mase musim banjir nih..
saye tahu larh musim cuti skola..

1. jgan nak suke sgat bila hujan uh..
ingat...t leyh demam..thu x,yg hujan skunk nih mengandungi chemical substance?
ape! x thu?? pndai2 korunk larh nak cari tahu cmne pown..
kan korunk belajar sains..
hHhahah,,

2. jgan nak suke sgat bila da banjir uh..
pe! suke aty korunk larh..
hah..t klu korunk da hanyut..jgan nak tye nape lak larh kan..
dgar nasihat nih..degil tol larh dak2 skunk nih..ishhh..
bahaya main air nih..kite leyh hanyut dibawa arus taw..
kang..tibe2 da jumpe hanyut kat sungai uh..spe nak jwab??
korunk larh jwab sendiri..
kan korunk bijak2 belaka..

3. cm nih larh..nak senang citer larh kan..jauhkan diri kamu smue dari air banjir uh.
korunk tahu x..air uh dtg dari mane?
pe! x thu? dari langit langit larh..Allah yg turunkan..uh pown x thu..
air uh..memenuhi segenap ruang..
sungai..parit..longkang..n sebagaiye larh..
korunk tahu larh kan cmne sikap rakyat malaysia nih...
dieorg suke buang sampah merata2..ke dalam sungai,,longkang, parit,kat tepi2 jalan
jer..hah..pas uh air pown nek..hanyut kan smue bnde2 uh bersama2 nye..
hah! pas uh korunk smue men air uh..
KOTOR!!! taw..air uh bawa penyakit..
klu nak kene penyakit..men larh..x halang pown..

4. hah nih g satu...kepada ibu2 n ayah smue..perhatikan gerak geri anak2..
saye minta tlong sgat larh..tlong perhatikan gerak geri anak2 ye pak cik2
n mak cik2...musim banjir nih..bukan2 suke2 ye...

5. dan pesanan terakhir saye..buat larh pe yg patut mase musim banjir nih..
pastikan bekalan makanan uh mencukupi ye..

kesimpulannya, korunk nih budak2..jgan nakal2 sgat pada musim banjir nih..
wat larh perkara yg berfaedah..kerja sekola yg cikgu bagi uh..buat!! jgan nak
wat pekasam lak! kan korunk nak berJAYA!!
dan kepada semua..berdoa larh kite kepada Allah..minta petunjuk..
agar kite leyh kuar dari masalah ini..n agar semueye baik2 sahaja serta sihat sejahtera..
itu saje pesanan saye..
adios!!

n_n

~Ku Ingin Kongsi Kan Sedikit Ilmu~



Asal Mula Alam Semesta - Keajaiban Ilmiah Al Qur'an: Sebuah bintang terbentuk dari gumpalan gas dan asap (nebula), yang merupakan peninggalan dari 'asap' yang menjadi asal kejadian alam semesta. (The Space Atlas, Heather dan Henbest, hal. 50) Nebula Laguna adalah sebuah gumpalan gas dan asap yang berdiameter sekitar 60 tahun cahaya. Ia dipendarkan oleh radiasi ultraviolet dari bintang panas yang baru saja terbentuk di dalam gumpalan tersebut. (Horizons, Exploring the Universe, Seeds, dari Association of Universities for Research in Astronomy, Inc.)
Ilmu pengetahuan moderen, ilmu astronomi, baik yang berdasarkan pengamatan maupun berupa teori, dengan jelas menunjukkan bahwa pada suatu saat seluruh alam semesta masih berupa 'gumpalan asap' (yaitu komposisi gas yang sangat rapat dan tak tembus pandang, The First Three Minutes, a Modern View of the Origin of the Universe, Weinberg, hal. 94-105.). Hal ini merupakan sebuah prinsip yang tak diragukan lagi menurut standar astronomi moderen. Para ilmuwan sekarang dapat melihat pembentukan bintang-bintang baru dari peninggalan 'gumpalan asap' semacam itu.

Bintang-bintang yang berkilauan yang kita lihat di malam hari, sebagaimana seluruh alam semesta, dulunya berupa materi 'asap' semacam itu. Allah telah berfirman di dalam Al Qur'an:

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ

Kemudian Dia menuju kepada penciptaan langit dan langit itu masih merupakan asap,... (Al Fushshiilat, 41: 11)

Karena bumi dan langit di atasnya (matahari, bulan, bintang, planet, galaksi dan lain-lain) terbentuk dari 'gumpalan asap' yang sama, maka dapat ditarik kesimpulan bahwa matahari dan bumi dahulu merupakan satu kesatuan. Kemudian mereka berpisah dan terbentuk dari 'asap' yang homogen ini. Allah telah berfirman:

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا

Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. (Al Anbiya, 21:30)

Dr. Alfred Kroner adalah salah satu ahli ilmu bumi terkemuka. Ia adalah Profesor geologi dan Kepala Departemen Geologi pada Institute of Geosciences, Johannes Gutenberg University, Mainz, Jerman. Ia berkata: "Jika menilik tempat asal Muhammad... Saya pikir sangat tidak mungkin jika ia bisa mengetahui sesuatu semisal asal mula alam semesta dari materi yang satu, karena para ilmuwan saja baru mengetahui hal ini dalam beberapa tahun yang lalu melalui berbagai cara yang rumit dan dengan teknologi mutakhir. Inilah kenyataannya." Ia juga berkata: "Seseorang yang tidak mengetahui apapun tentang fisika inti 14 abad yang lalu, menurut saya, tidak akan pernah bisa mengetahui, melalui pemikirannya sendiri, bahwa dulunya bumi dan langit berasal dari hal yang satu.

alhamdulillah..

syukur ke hadrat Ilahi...

hujan da mulai reda..
nih semua kebesaran Allah s.w.t.
tanpa NYA siapa larh kite di muke bumi milik-NYA ini..

alhamdulillah sekali lagi..

n_n

~*~ariefToshierou~*~

~*~ariefToshierou~*~

hujan...hujan...hujan...

hyep korunk...

ngah wat pe uh smue??

pe aktiviti korunk2 smue ary nih??
hahaha..
cm perli jer...
tpi siyes sye nak ckap..boring!!
coz,x leyh nk kuar umah..x leyh nak g mane2..hujan jer..mmnjang..
pe leyh wat...rahmat dari Allah nih yg turun..
pe pown..wat larh aktiviti yg berfaedah such as...comment kat blog saye..
hahahahaah...

enjoy your weekend!!
n_n

da tiba!!


alhamdulillah...syukur ke hadrat ilahi..
kini saya telah selamat tiba di rumah setelah beberapa jam
menempuh perjalanan yg jauh n hujan yg x henti2..
fuhhh..

so,skunk nih..bermula larh scene baru..bagi saya...
bnyak bnde nak kene wat nih..
pe tggu g...jom larh..
hahahh..
n_n

saia maw pulang..

jam tepat menunjukkan pukul 9.30 skunk nih..

owh...alangkah excitedye rase nak blek uh..even bus pukul 12.30..
haahah..

pe pown..saye nak ucapkan kepada smue rakan2 yg pulang ke rumah pada hari ini..
hati2 di jalanan...semoga selamat tiba di rumah..
n jgan lupe doakn saye juge ye..

mak!!! tggu saye kepulangan saya...
n_n

tido...tido..tido..

da kul bape nih?? nape x masuk tido g nih??
mesti itu soalan yg akan ditanye pada kite bile kite x tido g smpai pagi..
dan jawapan pertama yg keluar dari ku adalah "saya ad keje nih..bnyak
bnde x siap g nih"...hahha..
x pe2...yg penting skunk nih...ku nak masuk tido..badan pown da sakit2 nih..
mata da kuyu..so,tido larh!!
sok nak jalan jauh..penat..tpi terpakse juge larh tido lewat saye malam nih..

good nytez guys...
n_n

widget index

widget index

ManggaOnline - Publisher Dashboard

ManggaOnline - Publisher Dashboard

feel this lyrics...

Two Is Better Than One Lyrics

[ft. Taylor Swift]
I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought
"Hey, you know, this could be something"
'Cause everything you do and words you say
You know that it all takes my breath away
And now I'm left with nothing

So maybe it's true
That I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking two is better than one

I remember every look upon your face
The way you roll your eyes
The way you taste
You make it hard for breathing
'Cause when I close my eyes and drift away
I think of you and everything's okay
I'm finally now believing

That maybe it's true
That I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking two is better than one


I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought, "Hey,"

Maybe it's true
That I can't live without you
Maybe two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
And you've already got me coming undone
And I'm thinking
I can't live without you
'Cause, baby, two is better than one
But there's so much time
To figure out the rest of my life
But I'll figure it out
When all is said and done
Two is better than one
Two is better than one

balek..balek...balek...

sudah tiba maseye smue pulang ke kmpung bagi menyambut thun baru cina..
saye pown x terkecuali...tpi saye x merayakanye..saya pulang ke kmpung kerana cuti mid sem..
yang sedihye..saye kat bilik sorunk2 wat mase nih...smue org da blek..rmai yg da blek..
saye sok larh nmpakye baru blek..
hurmmm...x kisah larh..yg penting balek..
kepada rakan2...enjoy ur holiday!!
n_n

new blog!!

blogger...blogger..n blogger...
semakin hari semakin menjadi kegilaan rmai..
x kira tua mude...x kira laki perempuan..
smueye obses with the blogger...
accept me..hahahah...pelbagai jenis blog dibuat..
ad tuk personal..ad tuk bisnes..ad juga tuk organisasi n mcm2 lagi..
anyway...happy ur guys blog..n dont forget to share2 with me...
adios..!!
n_n